Kan je spieren opbouwen met bodyweight?


Het simpelste antwoord hierop zou zijn, NATUURLIJK!

Een iets langer antwoord op spieren opbouwen met bodyweight heeft wat meer details en context nodig. Zo dus hier gaan we.

Wat is je doel?

Het is verstandig om altijd een doel voor ogen te hebben, zo kan je ergens naartoe werken ipv zomaar wat te doen. Is het de bedoeling om met bodyweight spieren op te bouwen, je algehele kracht te verbeteren of testen tot wat je lichaam in staat is.

Waarom zou je focussen op spieropbouw?

Onze indruk is zo dat wanneer je focust op het ontwikkelen en beter worden in bepaalde oefeningen in Bodyweight/callisthenics en spieropbouw als een bij product ziet, het ten eerste veel uitdagender en beter vol te houden is. Ten tweede trainen, zoals hierboven aangehaald met een specifiek doel is veel leuker dan wanneer alleen spieropbouw je doel is.

Spieren opbouwen met bodyweight/calisthenics

Er zijn specifieke condities die nodig zijn om spieren op te bouwen. Ook wel bekend als Hypertrophie. Spier hypertrofie kunnen we uitlichten als "het vergroten van spier vezels als reactie op het overwinnen van kracht door hoge spanningsniveau's"

Dus om spier hypertrofie te verkrijgen moet je zorgen dat je training voorziet in het overwinnen van kracht door hoge spanningniveau's in de verschillende bewegingen die je traint.

Weerstands training, als correct uitgevoerd kan de juiste conditie's geven als het aankomt op spieropbouw. Komt die weerstand nu van machine's, barebells of je eigen lichaam gewicht maakt helemaal niet uit. Op voorwaarde dat de weerstand voldoende adequaat is in de kracht en de spanning die wordt gelegd op de spier en een er hypertrofie kan gecreëerd worden.

Je brein kent het verschil niet tussen je eigen lichaamsgewicht of een zware barbell. Het voelt alleen dat er weerstand moet worden gegeven om de spanning en kracht te overwinnen en zo je spieren te stimuleren.

Bodyweight vs Gewichten

Echter, is het dus heel belangrijk dat de spanning en kracht die wordt geleverd voldoende is voor de individu. Logisch als je te licht traint je dus geen spier hypertrofie kan creëren.

Door met gewichten te trainen is het dus gemakkelijk om de juiste spanningen te nemen om je spier voldoende te stimuleren omdat je keus hebt in verschillende zwaarte van gewichten om aan je barbell of de maat van je dumbell te vergroten.

Met je eigen lichaamsgewicht, blijft je gewicht dus voor de grote meerderheid hetzelfde (meestal rond Kerstmis is dit iets meer ;) ) Maar dat wil niet zeggen dat de weerstand hetzelfde moet blijven als je begrijpt hoe je je omgeving kan veranderen naar de wensen/noden die je training nodig heeft om te kunnen groeien. Als een push-up te makkelijk wordt en de weerstand niet meer voldoende is. Kan je de hoek van je lichaam aanpassen en meer verticaler gaan staan om zo je schouders en boven borst meer te belasten en een pike push up uit te voeren. Nu is ineens de weerstand veel groter voor je spieren om te overwinnen

Ok, het vergt misschien een beetje meer denk vermogen ( wat niet slecht is) dan het gewoon oppakken van een zwaarder gewicht. Maar het grote voordeel hiervan is dat je telkens je hele lichaam moet ondersteunen bij callisthenics of bodyweight training, terwijl je bij de isolatie van werken met gewichten enkel en alleen de spier belast waar je op want focussen bent en dus ook alleen maar deze spier aan trainen bent.

Hieronder een aantal elementen die je kan gebruiken als gids om de condities te creëren die je nodig hebt om spier hypertrofie/spieropbouw te verkrijgen.

- Selecteer oefening die focussen op je doel en grote spiergroepen aanpakken zoals push up en pull up variaties.

- gebruik tussen 6-12 reps

- gebruik tussen 4-6 sets

- gebruik langzame negatieven

5s eccentric push up bv: dit is 5 sec omlaag gaan en dan weer terug 5 sec omhoog komen. Probeer er zo maar eens 10 te doen. En verbaas ons met je kracht!

Gebruik #w8controlchallenge of reageer onder deze blog/post


52 keer bekeken

MAIL: INFO@W8CONTROLBREE.BE

 

W8CONTROL BREE: OPITTERSTRAAT 17, 3960 BREE

TEL: 0498382604 en 0498347810

W8CONTROL TURNHOUT: STEENWEG OP DIEST 66, 2300 TURNHOUT, TEL : 0468 32 83 89​

W8CONTROL OUD- TURNHOUT: STEENWEG OP TURNHOUT 68, 2360 OUD-TURNHOUT, TEL : 0470 39 26 52

W8CONTROL HOOGSTRATEN, VRIJHEID 121,

2320 HOOGSTRATEN

TEL: 0471 68 55 19

 

 IBAN BE 020689 3001 7940        BTW BE 0708 944 789   

 @2018 COPYRIGHT BY W8CONTROL.BE     DESIGN BY BOOST-IT.BE